METSÄSTYSRADIOT JA KOIRATUTKAT VAPAUTETAAN LUVISTA

Yksi Metsästäjäliiton pitkäaikainen tavoite toteutui. Viestintävirasto vapauttaa vihdoin luvanvaraisuudesta metsästysradiot, lupaa tähän asti edellyttäneet koiratutkat, radiomikrofonit ja 60 GHz:n alueen kiinteät radiolinkkilaitteet. Uudet määräykset astuivat voimaan 1.1.2017.

Määräysmuutoksilla vapautetaan luvanvaraisuudesta seuraavat laiteryhmät:

• Harrastus- ja työyhteyksiin käytettävät radiolähettimet, jotka toimivat ainoastaan RHA68-kanavilla (kaksikymmentäkuusi 25 kHz:n levyistä radiokanavaa taajuusvälillä 67 – 72 MHz).
  • Jäljitys- ja seurantalähettimet, jotka toimivat taajuuksilla 155,400;155,425; 155,450; 155,475; 155,500 ja 155,525 MHz.
  • Radiomikrofonit taajuusalueilla 174 – 230 MHz ja 470 – 694 MHz.
  • Kiinteät radiolinkkilaitteet taajuusalueella 59 – 63 GHz.

Luvasta vapauttaminen koskee ainoastaan määräysten 15 ja 4 mukaista käyttöä ja vaatimustenmukaisia laitteita.

Muutos ei edellytä toimenpiteitä niiltä, joilla on voimassa oleva radiolupa.

Uusi Digi-Jahti on ilmestynyt

Metsästäjäliiton julkaiseman Digi-Jahdin uusi numero on ilmestynyt. Tässä numerossa kerrotaan muun muassa Islannista metsästysmaana, hyvän ajokoiran työskentelystä ja latvalinnustuksesta jahtimuotona. Digi-Jahti alkaa jatkossa julkaista myös lukijoiden metsästysvideoita. Uudesta numerosta löydät ohjeet, kuinka lähettää video toimitukselle.

Lehden kotisivulla voit valita, haluatko lukea Digi-Jahtisi suomeksi vai ruotsiksi. Kaikille avoimen tutustumiskauden jälkeen Digi-Jahtia voivat lukea vain Metsästäjäliiton jäsenet. Kun sähköpostiosoitteesi on liiton jäsenrekisterissä, saat aina tiedon lehden ilmestymisestä. Jäsenrekisterin kirjautumisohjeet löydät osoitteesta
Jahti-lehti jatkaa ilmestymistään vanhaan tapaan ja Digi-Jahti ilmestyy aina niinä kuukausina, kun painettu lehti ei ilmesty.

Löydät Digi-Jahdin osoitteesta http://www.digijahti.fi